Готуємося до мовно-літературних конкурсів


  Завдання до конкурсів     

Міжнародний мовно-літературний конкурс  ім. Т. Шевченка

Міжнародний конкурс з української мови ім. П. Яцика

Олімпіада з української мови
 


Міжнародний мовно-літературний конкурс  ім. Т. Шевченка

Тематика творчих робіт

1. Які моральні принципи виховує поезія Шевченка?
2. Античні мотиви у творчому доробку Кобзаря.
3. Відсутність національної єдності та філософії державотворення як ахілесова п'ята українців (за творами Т.Г.Шевченка та О.П.Довженка).
4. Біла Церква в житті та творах Тараса.
5. Оптимізм і віра в щасливе майбуття Української держави, про яку мріяв і писав у своїх творах Шевченко.


Міжнародний конкурс з української мови ім. П. Яцика

Завдання 1. Зробити пунктуаційне оформлення тексту:


1. Тут все і повітря і тиша і дерева сповнене такої сили що й сам мимоволі стаєш сильнішим.
2. Коли б він знав як себе поводити як відповідати людям коли його про щось запитуватимуть як переходити вулицю щоб його не зарізав трамвай вулиця йому уявлялася пеклом у якому все змішано коні люди машини трамваї все це біжить невідомо куди й чому а міліціонери на носилках носять зарізаних якби він знав як розрізнити жулика і чесну людину він би не так боявся.
3. Добре було б коли б саме тепер хтось заглянув до нас у гості чи хоча б мама почала співати.
4. Для того щоб сміх перевернув світ точкою опори має бути власне серце.
5. Нечуйвітер має звичку до схід сонця вставати коли на цих водах ще стеляться сиві тумани і всюди по низинах роса як вода.
6. Все те що мав і те що в мене є що від людей що від землі святої що радістю в рядках моїх встає передано в моє життя тобою мамо!
7. А мудрі кажуть треба жить  і допоки кров тепліє в жилах топтати ряст садить город варити юшку для родини.
8. Давши пару голубенят що їх прохав кирилівський дяк маляр проводжаючи хлопця аж за ворота наказував Гляди ж Тарасе вже довідався як і звать я ж уже не буду когось шукати на тебе буду дожидати.
9. Батько її Сила Гаврилович майстер на всі руки і швець і столяр і скляр.
10. Слово не горобець вилетить не впіймаєш.
11. Кленусь тобі веселий світе кленусь  тобі моє дитя що буду жити поки жити мені дозволить дух життя.
12. Хіба ж дівчино можна так пізно ходити сказав з докором з тугою  для чогось кивнувши головою на місяць додав Уже он коро  перші півні заспівають.                      

12 балів

Завдання 2. Відредагувати подані вирази:

Халатне відношення до роботи  -
Радує око  -
Нести матеріальні витрати  -
Лопнуло терпіння  -
Бути на хорошому рахунку  -
Відпочивати на морі  -
Потерпіти поразку  -
Приймати належні міри  -
У тексті зустрічаються помилки  -
Як би там не було  -
Опанувати мову  -
Попередити збій програми  -

4 бали

Завдання 3. Визначити наголос у словах:

Пізнання, середина, горілиць, данина, магістерський, царина, перепад, соцмережа, псевдонім, показник, постояти, форзац, довідник, визвольний, вигнанець, феномен, хаос (безлад), вишиваний, вишиванка, кінчити.

4 бали

Завдання 4. Записати слова відповідно до орфографічних норм:

Велетен…ський, миш…як, Тал…ін…, пот…м…яніти, освітян…ський, дзелен…чати, пр….мудрість, мок…о, Він…ич…на, переформен…ий, від…зеркален…я, нехворощ…ю, кіновар…ю, проїз…ний, ж…рі, парламен…ський, клян…чити, пан…европейський, С…ц…лія, горохв…яний, клятвен…ий, ік…бана, військ…омат, гет…о, пр….вільний, пр…кінцевий, пр…старілий, барок…о, беладон…а, буд…зм.

5 балів

Завдання 5. До слів іншомовного походження навести українські відповідники:

Креативний –
Ідентичний –
Індиферентний –
Реноме –
Прерогатива –
Адаптація –
Перманентний –
Альтруїзм –
Аномалія –
Де-факто –

4 балів

Завдання 6. Запишіть подані числа словами:

На відстані 785 кроків, в 11 томах, 52-мільйонний народ, обмежитися 3987 гектарами, не вистачало 56 літрів молока, роздали 385 особам, понад 650 дітей, близько 840 екскурсантів, 3651 деталлю, на 79 кілограмах, до 128 тракторів, державного статусу надали 2768 санаторіям, 150-тисячний дохід.   

6 балів

Завдання 7. Записати слова відповідно до орфографічних норм:

Воєнно/стратегічний, макро/економіка, суспільно/необхідний, квазі/Рафаель, жуль/вернівський, абсолютно/чистий, люби/мене, стоп/кран, мікро/ЕОМ, пасажиро/кілометр, уві/сні, все/одно, чин/чином, не/по/хозяйськи, по/троє, по/одному, сама/самотою, сама/самісінька, на/гора, без/угаву, до/тла, коли/б/то/не/було, невідь/звідки, що/суботи, не/мов/би/то, а/все/ж/таки, адже/ж, а/вже/ж, по/ліву/руч, ані/трохи.

5 балів


Олімпіада з української мови

Завдання 1. Самодиктант (переписати текст, вставляючи, де треба, розділові знаки, пропущені букви)

 

Ощадливий дрізд

        Якось у/зимку я поглянув у вікно і застиг від не/сподіванки з/над/вору за два кроки від мене на гіл…ці горобини гойдався красивий сірий птах і я здогадався то дрізд/горобин…ик! Та він раптово зник…

        Лише хвилин через десять знову ласував пр…морож…ними плодами. Затамувавши подих я стежив за кожним його рухом. Одне мені що/правда не/сподобалося як дрізд не/по/х…зяйськи ро…тинькував ягоди одну проковтне іншу ві…кине і так поки не/втамує голод. Я ще тоді подумав коли так ягі…ками смітити ні/чим буде й до в…сни до/жити. А йому хоч/би/що вісім ягід з…їв вісім до/долу кинув. І щоб бува інші дрозди не/зазіхали на його рясну горобину він усе п…р…літав на прот…лежний бік двору сідав на другій груші піднімався і всім своїм поглядом показував пташкам ні/чого сюди л…тіти сам сиджу голодний і холодний.

        За зиму дрізд так постарався що під/весну на горобині не/залишилось жодного кетяга плодів. Та птах як і раніше р…гулярно пр…літав на своє дер…во. Тільки тепер він часто спурхував до/долу щось сам дзьобав і знову не/рухомо сидів на в…рхівці. Почав я пр…дивлятися що він там збирає. І як/би ви думали?

         Ті ягоди що ро…кидав на/початку зими.

(К. Наріжний)

            190 слів                          12 балів

Завдання 2. Записати слова відповідно до орфографічних вимог

   

         Кримсько/татарський, жуль/вернівський, послідовно/миролюбний, геть/чисто, суспільно/небезпечний, будь/із/ким, аби/тільки, на/віки/вічні, вічно/мерзлий, без/угаву, бета/промені, чин/чином, темно/шоколадний, військово/полонений, стоп/кран, жень/ шень, до/загину, не/зважаючи/на, що/два/дні, яхт/клуб.

 

20 слів                          5 балів

Завдання 3. Записати слова відповідно до орфографічних вимог

 

         Волейболіс…ці, лижв…яр, ірпін…ський, брин…чати, клян…чити, пореформен…ий, (У/у)ман…щина, інтермец…о, миш…як, випл…каний, пр…мудрість, долон…чка, бор…ться(3 особа множини), (Е/е)поха (П/п)росвітництва, (А/а)постол (П/п) авло, клятвен…ий, хвас…нути, транс…європейський, майбутні (С/с)уворови та (Н/н)ахімови, ч…пси, прус…ацто, беладон…а, пр…старілий, ж…рі.

 

25 слів                          5 балів

Завдання 4. Відредагувати фрази    

Отримати освіту,

хустка в клітинку,

миндальний торт,

наздогнати упущене,

відповідно з можливостями,

згідно технології,

рахуватися з чужою думкою,

користуватися популярністю.

4 бали

Завдання 5. Розкрити значення фразеологізмів

Зсадити з хмар на землю,
жданики поїсти,
на комариному салі,
ні пава ні ґава,
тягти лямку,
на лід посадити,
зав’язати вік,
стояти поперек горла,
товктися як Марко в пеклі,
прикипіти до землі,
коваль бабі рідний швець,
пролізти крізь вушко голки.

Завдання 6. Поставити дієслова у ІІ особі однини та множини теперішнього або майбутнього часу дійсного способу. Визначити дієвідміну кожного слова

Боротися, клеїти, колоти, кликати, визволити, визволяти, їздити, виїжджати, булькотіти, булькотати.

10 слів                          5 балів

Завдання 7. Запишіть подані числа словами

На відстані 785 кроків, в 11 томах, обмежитися 3987 гектарами, роздали 385 особам, близько 840 екскурсантів, до 128 тракторів, сад із 44 деревами, державного статусу надали 768 санаторіям, 150-тисячний дохід, 65-річний ювілей.

                                                                                                            5 балів

Завдання 8. Зробити орфографічно-пунктуаційне оформлення тексту

Одного разу ще коли на тому місці де тепер К(к)иїв були ліси і поля пр...йшли туди три рідні брати К(к)ий Щ(щ)ек і Х(х)орив. З ними теж була їхня с...стричка Л(л)ибідь. Стали вони над Д(д)ніпром і най/старший К(к)ий сказав

Ось тут заложимо оселю для себе і для тих купців що сюди будуть приїжджати.

Вони вирубали ліс і побудували перші хати. А те збудоване місце обв...ли ровом і об/городили гостро/кіл...ям назвали цю оселю город К(к)иїв тобто К(к)и…ве місто.

Ця оселя що/раз більшала і багатіла і з/часом побудовано там гарні доми та палати.

За якийсь час пізніше переї…джали з П(п)івночі на П(п)івдень човнами по Д(д)ніпрі два хоробрі лицарі А(а)скольд і Д(д)ир. Вони побачили гарне місто над рікою і воно їм дуже сподобалось. Тому ввійшли до нього  сказали К(к)киянам.

Ми буд...мо у вас князювати. Будемо вас боронити перед нападами чужих племен щоб ви могли спокійно управляти ріллю торгувати і їздити по Д(д)ніпрі на полудень до Ц(ц)ар/города і на північ до Н(н)ов/города. За це ви будете платити нам малу данину.

Жителі К(к)и...ва радо згодилися на те і А(а)скольд та Д(д)ир панували як перші українські князі… Свою державу вони поширили на ті всі села і містечка або городи що вже тоді повстали довкола К(к)иєва. Вони зібрали стільки війська що не тільки могли боронити свою державу перед нападами чужих племен і чужих князів але й самі йшли з військом на сусідні краї а навіть аж до грецької столиці — Ц(ц)аргорода.

Так росла і розвисалась У(у)країнська Д(д)ержава зі/своєю столиц...ю К(к)и...вом що започаткував цю державу.

А.Лотоцький

Завдання 9. Визначити рід іменників:

тюль, толь, Капрі (острів), насип, ваніль, какаду, продаж, путь, міль, шампунь, туш(урочисте вітання), Сибір, Умань, турне, маестро, нежить.

Завдання 10.Запишіть числівники словами, поставивши їх у потрібному відмінку та узгодивши з ними іменники:

близько 98 (відсоток) усіх студентів успішно скласти іспити; спікер оголосив рішення 426 (депутатів); відбулася зустріч із 7764 (підприємець).

 

Завдання 11. Записати слова згідно з орфографічними нормами:

Коли/б/то/не/було, не/до/ладу, бозна/й/хто, буквен...ий, абсолютно/чистий, сам/на/сам, виробничо/споживчий, міжбрів...я, пр...мудрість, баске...бол, палац...о, беладон...а, ж...рі, бач...ть, псевдо/Дарвін, Е(е)поха П(п)просвітництва, пан...європейський, красун...чик, Він...ич...нна, барок...о, улес...ливий, форпос...ний, інтриган...ський, пів...Євразії, Д(д)державний П(п)рапор У(у)країни, А(а)хіл…есова п’ята, Г(г)ан…ібалова клятва, К(к)аратські гори, не/наче/б/то, сама/самотою, ч…жи, священ…к, с...стрич...нн, у хус…ці, пр...оритет, пр....вілля.

 

Завдання 12. Від поданих іменників утворити прикметники чоловічого робу в Н. В. однини:

Сиваш, Ірак, Дамаск, Цюрих, Ростов-на-Дону, Копет-Даг, Слов’янськ-на-Кубані, Жуль Верн.

 

Завдання 13. Записати цифри у словосполученнях словами:

добратися до 60 кілометра; за 7 замками; жонглювати 11 м’ячами; у 90 питаннях із 100; на 136 маршруті автобуса; запросити 25 студентів; вручити мандати 478 делегатам; користуйтесь 9 джерелами.

Контакти
Україна
Київська область
м. Біла Церква
вул. Ярослава Мудрого 21/2


тел.(04563) 5-35-67, тел./факс.(04563)5-15-46, моб.тел.(096)996-52-86, (066)337-82-16 mcollege@magnus.kiev.ua, skype: TEK_BNAY
Карта